علوم غریبه و خفیهمذهبی

سحر و جادو؛ علل، علائم و راه های دفع طلسم

طلسم، دعا، جن، تسخیر، باطل السحر، حرز امام جواد علیه السلام

مقدمه: سحر و جادو

سحر و جادو و طلسم (طلسمات)، شاخه ای از علوم غریبه و خفیه است و در آیات متعددی در قرآن کریم به آن اشاره شده است. جادو کردن و سحر کردن، به اعمالی گفته میشود که در آن فرد جادوگر (ساحر)، با استفاده از اوراد (وِرد ها)، نوشته ها و… اعمال یا نیروهای ماورائی و یا بکارگرفتن شیاطین و اجنه کافر درصدد آن است تا خواسته هایش را اجابت کند و به اهداف پلید خود برسد.

قدمت جادوگری به سالیان سال قبل از اسلام برمیگردد و چنانکه در آیات قرآنی مختلف به آن اشاره شده، در زمان‎ پیامبران الهی و مخصوصا حضرت سلیمان و حضرت موسی به اوج خود رسیده بود. آیه 102 سوره بقره، و همچنین داستان اژدها شدن عصای حضرت موسی در سوره اعراف، از معروفترین آیات در این باره هستند.

درباره قدرت و تاثیر سحر و طلسم، در بین علما و اهل فن اختلاف نظر وجود دارد؛ بعضی ها با استناد به داستان حضرت موسی در قرآن تاثیر سحر را فقط در خیال و بهم ریختن روان افراد می‎دانند، و بعضی ها هم اعتقاد دارند که سحر می‎تواند اثر خارجی داشته و روی جسم نیز موثر باشد.

حقیقت سحر

مرحوم سید در وسیله النجاه می فرماید: “«سحر عبارت است از نوشتن یا خواندن اوراد مخصوص یا سوزانیدن با آتش و دود کردن چیزهای مخصوص، یا نقش کردن صورت یا دمیدن یا گره زدن یا چند چیز را به وضع خاصی در جاهایی دفن کردن به طوری که در بدن یا قلب یا عقل شخص سحر شده اثر کند، مثل اینکه اگر غائب باشد او را حاضر کند یا این که او را خواب و بیهوش کند، ایجاد محبت یا دشمنی بین او و دیگری کند مثل بستن مرد از زن و جدایی بین آنها انداختن».”

سحر و جادو ازنظر علامه طباطبایی

علامه طباطبایی درمورد سحر و برخی علوم غریبه در المیزان نظراتی بیان فرموده‎اند که ما در اینجا چکیده ای از آن را بیان می‎کنیم:

“ولی بعضی کارها خارق العاده را نمی توان معلول اسباب عادی دانست مانند خبرهای غیبی، مخصوصا پیش گویی هایی که نسبت به آینده می شود یا ایجاد محبت و عداوت میان دو نفر، بستن و باز کردن، خواب نمودن، بیمار ساختن، احضار ارواح، حرکت دادن بعضی از اشیا به نیروی اراده و امثال آنها که مرتاضان انجام می دهند، پس از دقت معلوم می شود که تمام آنها از نیروی اراده و اعتقاد بتأثیر سرچشمه می گیرد یعنی قبلا علم و اعتقاد قطعی به مطلبی پیدا می شود و اراده هم به دنبال آن در بعضی موارد اراده بدون شرط خاصی موجود می شود و در بعضی دیگر شرایطی لازم دارد.

این موضوع را خودتان می توانید آزمایش کنید به این ترتیب که به خودتان تلقین کنید که شخص یا چیزی معینی در برابر شما حاضر است و شما آن را با چشم خود می بینید بعد آن را کاملا در خیال خود تصور کنید و چنان متوجه وجود آن شوید که توجه به عدم آن و هیچ چیز دیگر نداشته باشید در این صورت به خوبی خواهید دید که در مقابل شما حاضر است و لذا اطبای جدید و قدیم به واسطه تلقینات بیماری های خطرناک را معالجه می کردند. به این معنی که شفا یافتن و صحت را چنان به مریض تلقین می کردند که در فکر او یک صورت قطعی به خود گرفته و سپس به وجود آمده است.
و اگر اراده خیلی قوی گردد ممکن است آنچه که در خود به وسیله آن ایجاد می کند، در دیگری نیز ایجاد کند.”

شاخه های علوم غریبه

علومی که از عجایب و غرایب آثار بحث می‎کند بسیار است، که معروفترین آن‎ها را که درمیان متخصصین این فنون شهرت دارد عبارت است از:

1. علم سیمیا، که موضوع بحثش هماهنگ ساختن و اختلاط قوای ارادی با قوای مخصوص مادی است برای دستیابی و تحصیل قدرت در تصرفات عجیب و غریب در امور طبیعی که یکی از اقسام آن تصرف در خیال مردم است، و آن را سحر دیدگان می نامند. این فن از تمامی فنون سحر مسلم تر و صادق تر است.

2- علم لیمیا، که از کیفیت تاثیرهای ازادی، در صورت اتصالش با ارواح قوی و عالی بحث می‎کند، که مثلا اگر اراده من متصل و مربوط شد با ارواحی که موکل ستارگان است، چه حوادثی می توانم پدید آورم؟ و یا اگر اراده من متصل شد به ارواحی که موکل بر حوادثند، و بتوانم آن ارواح را مسخر خود کنم و یا اگر اراده ام متصل شد با اجته، و توانستم آنان را مسځر خود کنم، و از آنها کمک بگیرم چه کارهایی می توانم انجام دهم؟ که این علم را علم تسخیرات می گویند.

3- سوم علم هیمیا، که در ترکیب قوای عالم بالا، با عناصر عالم پائین بحث می‎کند تا از این راه به تاثیرهای عجیبی دست یابد، و آن را علم طلسمات نیز می‎گویند. چون کواکب و اوضاع آسمانی با حوادث مادی زمین ارتباط دارند، همانطوری که عناصر و مرکبات و کیفیات طبیعی آنها نیز اینگونه اند.

پس اگر اشکال و یا آن نقشه آسمانی که مناسب با حادثه ای از حوادث است، با صورت و شکل مادی آن حادثه ترکیب شود، آن حادثه پدید می آید.
مثلا اگر بتوانیم در این علم به آن شکل آسمانی که مناسب با مردن فلان شخص، یا زنده ماندنش و یا باقی ماندن فلان چیز مناسب است، با شکل و صورت خود این نامبرده ها ترکیب شود، منظور ما حاصل می شود یعنی اولی می میرد، و دومی زنده می ماند، و سومی بقاء می یابد و این معنای طلسم است.

4- علم ریمیا است و آن علمی است که از استخدام قوای مادی بحث می کند تا به آثار عجیب آن‎ها دست یابد بطوری که در حس بیننده آثاری خارق العاده درآید و این را شعبده هم میگویند.

5 – علم کیمیا است که از کیفیت تبدیل صورت یک عنصر به عنصری دیگر (مانند. تبدیل عنصر مس به طلا و یا روی و قلع به نقره) بحث می کند. و همه این علوم پنجگانه را علوم خفیه می‎نامند که مرحوم شیخ بهائی در باره آنها فرموده بهترین کتابی که در این فنون نوشته شده، کتابی است که من آن را در هرات دیدم، و نامش (کُلُّهُ سِرّ سر یعنی همه اش راز)
بود، که حروف آن از حروف اول این چند اسم یعنی کاف کیمیا و لام لیمیا، و هاء هیمیا، و سین سیمیا و راء ریمیا ترکیب شده است.

راه های تشخیص جادو شدن (از کجا بفهمیم طلسم شده ایم؟)

افراد برای اینکه بفهمند آیا طلسم یا بستگی دارند یا نه، به دعانویس یا فالگیر ها، سرکتاب بازکن و… مراجعه می‎کنند اما با این روش‎ها نمی‎شود از وجود طلسم یا جادو در زندگی مطلع شد و باید که این مورد توسط خود افراد بررسی شود.

همانطور که تشخیص و یافتن علت هرچیزی نیاز به بررسی علائم و شاخصه های آن مورد است، فرد طلسم شده نیز علائم و رفتارهای غیرعادی دارد که وجود آن‎ها در فرد می‎تواند نشان از طلسم شدن فرد داشته باشد.

  1. رفتارهای غیرعادی و عدم ثبات در رفتار.
  2. داشتن تنفر نسبت به شخص یا افراد خاصی.
  3. تخیلات یا افکار منفی.
  4. محبت یا تنفر ناگهانی.
  5. عصبانیت درحد جنون.
  6. اختلال حواس، عدم تمرکز و اختلال در کار مغر.
  7. احساساتی بودن و گریه کردن.
  8. ترس های غیرعادی و بی مورد (مثل ترس و عدم توانایی در روابط زناشویی).

چه کنیم تا جادو نشویم + روش های پیشگیری از طلسم شدن

خیلی از افراد بر این عقیده اند که برای برطرف کردن سحر و جادو باید به سید، دعانویس، موکل، رمال و… متوسل شویم و با گرفتن دعا یا نوشتن باطل السحر و… طلسم را ازبین ببریم؛ اما اولین مسئله ای که این‎جا مطرح است، این است که اولا برای من و شما که اطلاعات کافی نداریم تشخیص افراد شیاد از فرد درستکار کار بسیار سختی است چراکه این افراد، ظاهر کاملا موجهی داشته و گاها از دستورات قرآنی استفاده می‎کنند و حتی ممکن است از شما پولی هم دریافت نکنند اما…

ثانیا همان خدایی که سحر و جادو به اذن او اثر می‎گذارد و بدون اراده اش برگی از درخت نخواهد افتاد، بی‎شک کسی غیر از او نمی‎تواند به دادمان برسد و همانا خداوند بهترین فریادرس بندگانش است. پس رفع چنین مشکلاتی تنها با استمداد و یاری خواستن از خداوند مرتفع خواهد شد و باید که غیر از او را نخوانیم.

برای برطرف کردن مشکلات از این قبیل، باید ابندا مشخص شود که مشکل از چه جانبی است و بعد راهی برای حل مشکل یافت. بعنوان مثال، خیلی از افراد از بستگی در رزق و روزی خود شکایت دارند و فکر می‎کنند که علت این بستگی طلسم و جادو است، درصورتی که غالب این افراد مشکلشان از بی‎نمازی، خوابیدن در بین الطلوعین، عاق والدین، و یا خدایی نکرده گناهانی است که مرتکب می‎شود.

مطلب پیشنهادی: استغفار 70 بندی مولا امیر المومنین امام علی علیه السلام؛ بهترین راه برای گشایش جلب رزق مادی و معنوی

جهت ابطال سحر دستورات زیادی وجود دارد اما بطور کلی اولین کاری که برای مقابله با سحر و جادو هم‎چنین پیشگیری از آن ذکر شده و همه علما و اهل فن در آن اتفاق نظر دارند، این موارد است:

  1. پناه بردن به خدا و استغفار از گناهان
  2. ترک گناهان؛ گناهانی مثل غیبت، تهمت، دروغ، فحاشی، قسم دروغ یا زیاد قسم خوردن، عدم توجه با حلال و حرام و…
  3. نماز اول وقت؛ کسانی که نماز اول وقت می‎خوانند، شیطان جرأت نزدیک شدن به آنان را ندارد
  4. قرائت قرآن با صدای بلند (زیاد تلاوت کردن قرآن بصورت روزانه)
  5. مداومت بر خواندن آیه الکرسی، چهارقل و معوذتین به تعداد زیاد (در حد توان)

ابطال سحر در احادیث و روایات

پیامبران و امامانی که خداوند برای هدایت و راهنمایی ما فرستاده، در هر موردی برای ما احادیث و روایاتی به جا گذاشته اند تا با مراجعه به این احادیث و روایات، بتوانیم راه درست و غلط و خوب و بد را تشخیص دهیم و در مسائل مختلف بتوانیم گلیم خود را از آب بیرون بکشیم.

امام رضا علیه السلام: “«وقتی تو را سحر کردند دستت را تا روبروی صورتت بالا ببر و بخوان: بِسْمِ اللهِ الْعَظِیمِ، بِسْمِ اللهِ الْعَظِیمِ، رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ‏‏»”.
در این لینک می‎توانید دعاها و روش های مجرب در ابطال طلسم طبق احادیث و روایات را مشاهده نمایید.

احادیث و روایات درباره سحر

امام علی علیه السلام: چشم زخم ، راست است و طلسم ، راست است و جادو ، راست است و فال نیک زدن ، راست است ، اما فال بد زدن ، حقیقت ندارد و سرایت [بدى] نیز حقیقت ندارد .

زنى خدمت رسول خدا صلى الله علیه و آله آمد و عرض کرد : اى رسول خدا! شوهرى دارم که با من تند است و من با او کارى (جادو جنبل) کرده ام تا وى را با خودم مهربان کنم! رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود : اف بر تو! دینت را تیره و تار کردى! نفرین فرشتگان بزرگ بر تو باد! نفرین فرشتگان بزرگ بر تو باد! نفرین فرشتگان بزرگ بر تو باد! نفرین فرشتگان آسمان بر تو باد! نفرین فرشتگان زمین بر تو باد!

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرموده است: «کسی که نزد ساحر یا کاهن یا دروغگویی برود در حالی که آنچه را که می گویند، تصدیق کننده باشد به تمام کتابهای آسمانی که خدا فرستاده کافر شده است».

پیامبر خدا فرمود: «ساحر مسلمان باید کشته شود و ساحر کافر کشته نمی شود. کسی عرض کرد چرا ساحر کافر نباید کشته شود؟ فرمود، برای این که کفر از سحر عظیم تر است و سحر و شرک باهمند یعنی جایی که کافر غیر حربی به سبب کفرش کشته نشود به طریق اولی برای سحر کشته نمی شود. چون کفر از سحر بزرگتر است و مسلمان ساحر کشته می شود چون به شرک نزدیک شده است».

منبع
سحر از نظر شیعهویکی فقه

نوشته های مشابه

۱۱ دیدگاه

  1. نمیدونم حرف کیو باور کنم …بعد اینکه من به نیت عوض شدن اسمم سادات رو اضافه کردم به اسمم ایا تاثیری داره یا خیر …؟

  2. اگر به توصیه های بالا عمل کنید و انتظار باطل شدن سحر دارید بدانید ول معطلین، نماز اول وقت معوذتین و از این کارها هیچ اثری نداره تجربه شخصی بنده ثابت کرده من ده سال بر اینا مداومت کردم فقط طلسم روز به روز شدیدتر و سیاه تر شد

    1. سالهای زیادی مشکلات ماورایی شدید در خانواده داشتیم و هرکسی را که شما فکرشو بکنی دیدم و تجربه بسیاری در این زمینه دارم.
      هیچ چیزی نمیتونه مشکل شما رو حل کنه غیر از خدا و ائمه. این به عینه برام ثابت شده و توی خواب و بیداری دستمون رو گرفتند.
      من هم مثل شما زبونم میگفت تا خدا هست هیچ اتفاقی نمی افته ولی خب ایمانم ضعیف بود و به هر دری میزدم و وقتی شرایط سخت میشد ناامید میشدم غافل از اینکه خدا به همه چیز آگاهی و احاطه داره و همه چیز رو میبینه.

  3. سلام مدتی است به خانه هجرت کردم اصلا این خانه به دلم ننشست دایم عصبی و ناراحت هستم یک شب هم من هم دخترم متوجه کسی یا چیزی در خانه نشدیم اما کسی حرف ما را باور نکرد با ورودمان به خاطر برق قطع میشد و یکبار هود آشپزخانه سوخت یکبار از ایفون دود بلند شد و روز آخر که در خانه بودم خود به خودی دوش حمام خراب شد همان شب در راه مسافرت مشهد تصادف کردیم که به خیر گذشت ولی الان بعد از گذشت یک ماه می ترسم دوباره برم داخل خانه

  4. سلام به نظر من به هرچی فکر بکنی همان میاددنبالت و بعد میاد توی زندگیت پس سعی کنین به این خزعبلات فکر نکنین

  5. سلام.ممنون از تعالیم زیبا و عالی و اطلاعاتی که در اختیار مردم قرار میدهید .در دوسال گذشته متاسفانه فعالیت شیاطین و اجنه کافر بسیار زیاد شده،کاملا مشهود هست که شیطان و نیرویی منحوس در پشت اکثر حوادث و اتفاقات پیرامون ما میباشد.شاید برای بعضی افراد حرفهای من ابلهانه باشد اما باور کنید شیطان و فرزندان و سربازانش بی وقفه در تکاپوی نابودی ما هستند و فقط خداوند است که قدرت غلبه بر انان دارد.من از بچگی یک سری مسایل رو حس میکردم،مثلا وقتی کسی رو میبینم و شب اگر بهش فکر کنم ،برای لحظاتی کوتاه ،اتفاقات و حوادثی که براش در اینده میافته رو میبینم و حس میکنم .حتی مرگ رو میبینم که طرف در حال جان دادن هستش.تا حالا سه بار هشدار دادم به اطرافیان و دقییقا همون شده که من در خواب دیدم..کسی نمیدونه این موضوع رو اما فقط به دوستان و فامیل گفتیم.مادربزرگم هم همینطوری بود اما من خیلی بیشتر میبینم.. راستش خودم هم یکجورایی احساس غرور میکنم وقتی هشدار میدهم و اتفاق میافتد…همه اینها را گفتم و فقط تنها با نام خدا و خواندن قران و ایمان قوی میتونیم ازشر شیاطین خلاص بشیم.شیطان هرگز سمت کسی که خداوند رو یاد میکنه و تمییز و پاک هستش نمیرود..

    1. ما ۱۶ساله طلسم شدیم ولی خدا تمام اتفاقات رو واینکه چطوری وکی باطل میشه رونشونم داده به کمک خودش واهل بیت شکرا. لله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

لطفا برای حمایت از ما مسدودکننده تبلیغات را غیرفعال کنید!