خانواده

گرفتگی لوله و بهترین روش های لوله بازکنی در خانه

 

روش باز کردن لوله، علت گرفتگی لوله، بهترین روش لوله بازکنی، فنرزنی، فنر لوله بازکنی، فنر زدن با دریل دلر برقی

گرفتگی لوله آشپزخانه و فاضلاب، یکی از معضلاتی هست که برای هر خانه ای پیش می‌آید و علل مختلفی دارد اما معمولا یکی از علت های گرفتن لوله انباشته شدن مواد ریز و درشت در طی گذر زمان و همچنین فرسوده شدن لوله باشد.

اگر شما هم از افرادی هستید که دوست دارید مشکلاتتون رو خودتون حل کنید، بهتره این مطلب رو تا انتها مطالعه کنید تا با علت های انسداد لوله فاضلاب خانه و بهترین روش های رفع گرفتگی لوله آشنا شوید.

برای بازکردن فاضلاب، روش‌ها و راههای مختلفی وجود دارد ‌که با درنظر گرفتن علت گرفتگی و نوع مواد داخل لوله، باید مناسب ترین روش را تعیین کنید، یعنی اگر بدانید که چطور گرفتگی ایجاد شده و داخل لوله چه موادی باعث انسداد آن شده، بهتر می‎توان مشکل مشکل را رفع کرد.

علت های گرفتگی لوله

  • گرفتن آشغال و انباشت طی گذر زمان به دلایل مختلف
  • تجمع تکه های چربی، مواد غذایی یا مواد شوینده در مجرای لوله
  • رد شدن و گیر کردن مو و یا رد شدن آشغال و مواد دیگر از کفشور آشپزخانه و حمام
  • تجمع و گیر کردن مصالح ساختمانی داخل لوله یا اتصالات مثل زانویی و سیفون و…

بهترین راه های باز کردن لوله

بسته شدن لوله یا آشغال گرفتی لوله آشپزخانه و حمام، بستگی به نوع و میزان گرفتگی روش های مختلفی دارد اما معمولا هرکدام مزایا و معایبی خواهد داشت، اما اگر توانایی انجام این کار را ندارید یا میزان گرفتگی شدید است، می‌توانید با یکی از لوله بازکنی های شهرتان تماس بگیرید تا از خرابکاری های احتمالی جلوگیری کنید و خودتون رو  هم به زحمت نیاندازید. متداولترین راههای بازکردن لوله عبارتند از:

۱. استفاده از لوله بازکن یا جوهرنمک

محلول های شیمیایی مثل جوهر نمک یا لوله بازکن، قدرت بالایی در رفع انسداد لوله داشته و می‌توانند خیلی از مواد را داخل خود حل کنند و یا از بین ببرند، اما باید در هنگام استفاده نهایت دقت را بعمل آورده و نکات ایمنی را مدنظر داشته باشید تا آسیب نبیبید چرا که معمولا این مواد از اسید هستند. همچنین باید جنس لوله را هم مدنظر داشته باشید تا اسید به لوله آسیب وارد نکند.

نحوه استفاده و نکات ایمنی لوله محلول بازکن

هنگام ریختن اسید داخل لوله، باید به آرامی و با احتیاط این کار را انجام بدهید چراکه ممکن است به راحتی بر روی بدن یا لباستان بریزد و علاوه بر آن، باید کم کم و آرام آرام بریزید چراکه ممکن است اسید از داخل لوله کمی به بالا برگردد و پرش داشته باشد و با چشم، صورت و بدن یا لباستان برخورد کند، پس حتما جوانب احتیاط را رعایت کنید و هرگز خم نشوید و سرتان را پایین نگیرید و کمی هم عقب بایستید تا از آسیب‌های احتمالی در امان باشید. درغیر اینصورت، می‌توانید از فرد با تجربه تری در این قسمت کمک بگیرید.

۲. باز کردن لوله با فنر لوله بازکنی (فنر انداختن در لوله)

این روش، برای گرفتگی های شدید تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیم فنی و لوله بازکنی ها معمولا از فنرهای لوله بازکنی صنعتی استفاده می‌کنند که از فنرهای دستی سنگین تر است ولی فنرهای دستی هم در ابزارفروشی ها موجود است که در گرفتگی های جزئی تر ممکن است مفید به فایده بوده و مشکل را مرتفع کند اما بصورت دستی خیلی به کار نمی آید مگر اینکه با دریل این کار را انجام دهید.

فنرهای دستی هم امکان اتصال به دریل برقی را دارد و افراد حرفه ای تر با دریل برقی این کار را انجام می‌دهند که بدلیل سرعت بالاتر دریل، نتیجه بهتری می‌دهد اما این کار قِلِق خود را دارد و بهتر است توسط افراد باتجربه تری انجام شود تا به لوله آسیبی نرسد چون دریل از سرعت چرخش بالایی برخوردار است و کنترل آن شاید کمی سخت باشد یا حتی ممکن است به خودتان آسیب جدی بزنید.

گرفتگی لوله، لوله بازکنی، گرفتگی فاضلاب، باز کردن لوله فاضلاب، فنر زدن

۳. روش بازکردن لوله با فشار آب

در مواردی که تکه های بزرگتری در مجرای لوله گیر کرده باشد، فشار آب می‌تواند بطرز معجزه آسایی این گرفتگی را برطرف کند. بدین منظور، تمام خروجی های لوله را بگیرید و آب را در ابتدای ورودی لوله بگیرید تا آب در لوله پر شود (مواظب باشید که آب بالا نزند و همه جا را خیس کند) و سپس به یکباره انتهای لوله را باز کنید تا آب با سرعت و فشار بیشتری خارج شود. این کار را چندبار امتحان کنید تا نتیجه بگیرید.

۴. رفع چربی های لوله با آب داغ

درصورتی که عامل گرفتگی لوله تکه های چربی یا روغنی باشد،  ریختن آب داغ داخل لوله، در از بین بردن این چربی ها موثر است. برای این کار، بعد از ریختن آب جوش داخل لوله، دقایقی به آب فرصت دهید تا چربی ها را از بین ببرد. تکرار این عمل درصد بالایی از چربی ها را از بین می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

بلوک تبلیغ حذف شد

لطفا برای حمایت از ما مسدودکننده تبلیغات را غیرفعال کنید!